YEMEK BORUSU (ÖZOFAGUS) KANSERİ NEDİR ?

Boyundan başlayıp mideye kadar uzanan yaklaşık 25-30 cm uzunluğundaki yemek borusunda meydana gelen kanserler yemek borusu kanseri veya özofagus kanseri alarak isimlendirilir.

YEMEK BORUSU KANSERİ  BELİRTİLERİ NELERDİR?

Yemek borusu yani özofagus kanserinin en önemli belirtisi yutma güçlüğüdür. Yemek borusu kanseri belirtileri arasında takılma hissi yaşanması ve ağrılı yutmada görülebilmektedir. Tümör yemek borusunun %40-50’sini kapamadığı durumlarda genellikle belirti vermemektedir. Yemek borusu kanseri belirtileri çok geç ortaya çıktığı için hastaların birçoğunda tümör ileri evrelerde belirlenebilmektedir. Yaşlı kişilerde gece yastığa salya akması, yutarken acıma yemek borusu kanserinin ilk belirtileri olabilir.

Tümörün ortaya çıktığı bölgeye bağlı olarak yemek borusu kanseri belirtileri farklılık gösterebilir.

Yutma güçlüğü her bölgede çıkan yemek borusu kanserlerinin ortak belirtisidir.

• Boyun bölgesine yakın ortaya çıkan yemek borusu kanserinin bir başka belirtisi ses kısıklığı olabilmektedir.
  • Göğsün orta bölgesinde ortaya çıkan yemek borusu kanserinin belirtisi ise öksürük olabilir.
  • Altta mideye yakın bölgede ortaya çıkan yemek borusu kanseri belirtisi şiddetli reflüşeklinde olabilir.

Yemek borusu kanseri belirtileri arasında çok nadir de olsa bazen kanama görülebilmektedir. Bu kanama ağızdan kan gelmesi olabileceği gibi makattan bağırsak kanaması olarak da  görülebilir.

YEMEK BORUSU KANSERİNİN NEDENLERİ NELERDİR?

Hücre tipine göre yemek borusunun nedenleri değişebilir.

Yassı hücreli (Skuamoz) yemek borusu kanserinin nedenleri arasında;

• Alkol ve sigara kullanımı
  • Aşırı sıcak içecek tüketmek
  • Yanmış-tütsülenmiş gıda tüketimi sayılabilmektedir.

Adenokarsinom yemek borusu kanserleri ise genellikle reflüden kaynaklanmaktadır. Toplumun yaklaşık %20’sinde reflü görülmektedir, ancak her reflü hastası yemek borusu kanseri olacak demek değildir. Uzun süreli reflü (asit ve safra), alkol ve sigara kullanımı ile birleştiğinde Barrett özofagusa (BARRETT) neden olabilmektedir. Barrett özofagus yemek borusu kanseri için önemli bir risk faktörüdür.

Et ağırlıklı beslenmek, mangalda hazırlanmış yanmış gıdaları çok tüketmek mide ve kolon kanserinde olduğu gibi yemek borusu kanseri için de risk faktörleri arasındadır.

YEMEK BORUSU KANSERİ TEŞHİSİ

Yemek borusu kanserinin teşhisi endoskopi ile yapılır. Endoskopik görüntüleme ile doktorun yemek borusunun içini görmesi teşhis için yeterli olabilmektedir. Ancak yemek borusu kanseri teşhisini kesinleştirmek için alınan parçanın patolojik olarak incelenmesi gerekmektedir.

Yemek borusu kanserinin hangi evrede olduğunu yani yemek borusu duvarında ne kadar ilerlediğini belirleyebilmek için EUS denilen endoskopik ultrason görüntüleme yöntemi ile birlikte Bilgisayarlı Tomografi ve/ veya PET tetkiki yaptırması gerekir.

YEMEK BORUSU KANSERİ TEDAVİSİ NEDİR?

Yemek borusu kanserinin tedavisi evresi ve bulunduğu bölgeye göre farklılık göstermektedir. Uygun kanserler de cerrahi tedavi yapılabilmektedir. Bazı yemek borusu kanserlerinde Kemoterapi ile kombine edilmiş radyoterapi tedavisiyle ameliyata uygun hale gelen hastalarda yemek borusu kanseri ameliyatı yapılmaktadır.