HELİCOBACTER PYLORİ

Helicobacter pylori, Gram-negatif, flagellalı bir bakteridir. Bu bakteriyle enfekte olmuş kişilerin %1-3’ünün mide kanserine yakalandığı gösterilmiştir. Dünya nüfusunun yarıdan fazlası bu mikroorganizma ile enfektedir. Düşük sosyoekonomik düzey, kalabalık yaşam koşulları, yetersiz temizlik ve hijyen en önemli sebeplerdir. Enfeksiyon 6 yaşına kadar bulaşabilir. İnsandan insana bulaşma durumu vardır. Bu, ağızdan-ağıza veya dışkıdan-ağız yoluyla olabilir.
Helicobacter pylori; Üre-nefes testi, gaitada (dışkıda) helikobakter pilori antijeni testi ya da endoskopik mide biyopsilerinde bakteri görülerek tanı koyulur.

Helikobakteri pilori tedavisi

Bakterinin antibiyotik direnci nedeniyle, tedavisi 2’li ya da 3’lü antibiyotik tedavisi ve proton pompa inhibitörü, bizmut içeren ilaçlarla yapılabilir. 7 ve 14 günlük seçenekler kullanılabilir. Tamamen tedavi edilebilen bu hastalığın tekrarlama olasılığı da mevcuttur.
Demir eksikliği anemisi varsa…
Dünya Sağlık Örgütü tarafından bu bakteri, mide kanseri nedeni olarak kabul edilmiştir. Bakteri, mide kanseri riskini artırır ancak bakterinin pozitif olduğu herkeste kanser görülmez. Bakterinin neden olduğu inflamasyon, genetik ve çevresel faktörlerle birlikte kansere neden olabilir. Bu bakteri ayrıca başka hastalıklara davetiye çıkarabilir. Özellikle açıklanamayan demir eksikliği anemisi ve İTP’nin, bu bakterinin tedavisi ile düzeldiği kanıtlanmıştır.
Mide yakınmaları olan bir kişide helikobakter pilori enfeksiyonu saptanmışsa, takip eden gastroenterolog tarafından tedavisi düzenlenir. Helikobakter pilori enfeksiyonundan korunmak için özellikle hijyene dikkat etmek gerekir. Genellikle ağız yolu ile kirli sular veya iyi yıkanmamış sebze ve meyvelerden bulaştığı kabul edildiğinden dolayı, genel temizlik kurallarına uymak yeterli önemli.
Mide Kanseri Gelişiminde Helicobacter pylori
Bir bireyde mide kanserinin oluşması; beslenme, egzersiz, konak hücre yanıtı, genetik faktörler, yaşam şartları ve alışkanlıklar  gibi bir çok etmeni kapsayan çok aşamalı bir süreçtir. Yüzeyel gastrit ile başlayan bu süreç, H. pylori enfeksiyonu ile tetiklenebilir. Yüzeyel gastrit sürecini atrofik gastrit ve intestinal metaplazi izler. İntestinal metaplazi durumunda midenin iç yüzeyindeki hücreler, bağırsak hücrelerine benzeyecek şekilde başkalaşım geçirir. Sonrasında “displazi”, yani normal olmayan hücre gelişimi ve ardından adenokarsinom gözlenir.

Helicobacter pylori kansere sebebiyet verse de, bu enfeksiyona yakalanan kişilerin çok az bir kısmında mide kanserine kadar uzanan bir ilerleme görülür. Gastrit gibi mide hastalıklarının erken teşhis edilmesiyle ve doktor kontrolünde antibiyotik tedavisiyle bakteri enfeksiyonunun önüne geçilebilmektedir.
Helicobacter Pylori bakterisi, midenin asit içeriğinde yaşayabilen tek bakteridir. Bu yüzden tedavilere karşı dirençlidir. Saptanması halinde hekiminiz tarafından verilen çoklu ilaç tedavisi rejimleri ile tedavi olabilme ihtimali vardır. Verilen ilaçların tam kullanılmama durumunda tamamen yok olmamaktadır.