Akut Pankreatit

Akut pankreatit  aniden oluşan bir pankreas iltihabıdır. Pankreas hücrelerinin hasar görmesi ve geçici olarak pankreas işlev bozukluğuna neden olur. Çoğu hasta hafif şekli olarak adlandırılan ödematöz pankreatit şeklinde geçirir ve hastaların yaklaşık %85’i bu klinik görüntüye sahiptir. Burada pankreasın geçici bir hasarı söz konusu olur ve diğer organlar bundan çoğunlukla zarar görmezler. Kural gereği hastalar bu iltihaptan tamamen kurtulurlar. Burada pankreasta kalıcı hasarlar oluşmaz.

Pankreasın ağır iltihabı hastaların yaklaşık %15’inde görülür. Burada pankreas dokusunun aniden, geniş kapsamlı bir hasarı söz konusu olur. Bu diğer organların işlevinin geçici kesintisi ile bir sepsise (kan zehirlenmesine) ve böylece akut hayati bir tehlikeye yol açabilir.

Yoğun bakımda bazen haftalarca veya aylarca tedavi gerekli olabilir. Doku tahribatının kapsamına bağlı olarak pankreasın kalıcı işlev bozukluğu söz konusu olabilir.

Akut Pankreas İltihabının Sonuçları

Sindirim enzimlerinin eksik üretimine dayalı sindirim bozuklukları ile insülinin az üretimine dayalı olarak gelişen Diabetes mellitus (şeker hastalığı) gibi pankreasın işlevsel hasarlarının yanı sıra daha sonra daha ayrıntılı açıklanacak olan psödokist oluşumu veya pankreas apseleri gibi sorunlar da ortaya çıkabilir.

Psödokist Oluşumu

Pankreasın doku hasarından dolayı (pankreasın bazı kısımlarının ölümü) pankreas yol sisteminde yırtıklar oluşabilir. Açığa çıkan pankreas suyu yavaş yavaş pankreasın içinde veya etrafında toplanır. Pankreas suyunun bu birikimlerine psödokist denilir.Psödokistler sıklıkla zaman içinde tedaviye gerek kalmadan yok olurlar, yani vücut tarafından kendiliğinden bir iyileşme gerçekleştirilir. Ancak gittikçe büyüyen ve nihayetinde mide bulantısına, kusmaya, ağrılara ve kilo kaybına neden olabilecek psödokistler de mevcuttur.Pankreatitin en sık karşılaşılan nedenleri şu şekilde sıralanabilir:

• Safra kesesi taşları
  • Aşırı alkol tüketimi
  • Akciğerlerde ya da diğer organlarda görülen mukus (kistik fibroz)
  • Birtakım bakteriyel ya da viral enfeksiyonlar

Akut Pankreas İltihaplanmasının Belirtileri Nelerdir?

• Ani başlangıç
  • Sıklıkla kemer şeklinde sırta yansıyan yoğun, soluk üst karın ağrıları
  • Mide bulantısı, kusma

Tedavi Yöntemleri

Akut Pankreatit Nasıl Tedavi Edilir?

Akut pankreatitin tedavisinde her şeyden önce hastanın şikayetleri göz önünde bulundurulur. Prensip olarak akut pankreatit bulunan her hasta bir hastanede gözlemlenmek ve tedavi görmek durumundadır.

Akut pankreatitin terapisinin en önemli temel unsurları ağrı tedavisi ve sıvı dengelenmesidir. Akut pankreatitin ağır bir şeklinin görülmesi durumunda hasta yoğun bakım ünitesine alınacaktır. Şikayet görüntüsüne ve diğer organların (örn. Akciğer, böbrek) işlev dışı kalmasına bağlı olarak kişilerin tedavisi burada devam eder.